DOMŮ VOZIDLA Z AKCÍ DÍLNA KE STAŽENÍ INFO ODKAZY
Volvo FH 12       MB 1838 S1       MB Sprinter       CAT 226       CAT 906       Návěsy/přívěsy       PS2 17.13       Ostatní       Volvo A25D


Volvo A25D 4x4


Úvod

Prvotní myšlenkou pro tento model bylo pořídit jednoduchý obratný stavební stroj do terénu, aby bylo s čím jezdit i na akcích kde nejsou zpevněné silnice (věčný problém s MB1838 4x2 S1) . Dlouho se mě nic nezamlouvalo, až mě padlo do oka toto video . Začal sem se pídit po předloze a zjistil že skutečně existuje, a používá se hlavně na podzemních stavbách (tunely) kvůli své výborné obratnosti. Ale najdou se i stroje pracující v povrchových dolech nebo na pozemních stavbách. Manévrovatelnost jde ještě zvýšit použitím přídavných kol pro otáčení, ale to sem zavrhl - v tunelu s tím jezdit nebudu, model sám díky svým rozměrům je dost obratný, a v nezpevněném terénu by to stejně nešlo použít.

Realizace

Podvozek je z tahače od MFZ-Blocher. Není uplně maketový, protože předloha má jinak velké přední a zadní kola, ale kdybych si měl stavit vlastní podvozek tak ještě nejezdím. Prořezali jsme původní rám aby víc odpovídal originálu, jiné upravy nebyly potřeba. Blocher má podvozky na 12V, kdežto já používám jen dvoučlánky. To vypadalo jako problém, zkoušel sem to zjišťovat u výrobce a jiné motory dát nejdou, ale teoreticky to mělo fungovat i s menším napětím. A funguje to perfektně - na hotovém modelu to nijak nepoznávám - i naložený je v terénu nezastavitelný a bez problémů jede i na 7,4V.

Kabina je z hračky Bruder Volvo A60H. Zbytek hračky je k ničenu, protože korba je tu uplně jiná. Kabina sice odpovídá novější verzi, ale po zalepení, vytmelení, a vlepení mřížek docela odpovídá verzi "D" (novější verze se nedělají v konfiguraci 4x4). S tím byla dost práce, ale výsledek je nesrovnatelný s původní kabinou. Nové tenké držáky zrcátek a další detaily model hodně oživily. Taky originální barva Volvo 162 tomu dodala ten správný pracovní vzhled.

Korba je slepená z PSH desek. Bylo to rychlé, jednoduché, dostatečně maketové, a kovová není potřeba.

Sklápění jsme nakonec použili elektrické. Zvažoval sem i hydrauliku, ale kvůli dvoum pístům by tam musela být spousta hydraulických dílů a taťka navrhoval jestli to nezkusit elektricky. Tak jsem zapátral a našel písty od CTI. Konkrétně 2xpíst CTI Titan. Nastal stejný problém jako s podvozkem - písty i origo regulátory jsou na 12V. Opět konzultace s výrobcem, přepočet síly, a zhodnocení že to pujde. Na modelu je použitý běžný regulátor s koncákem, a písty fungují skvěle, síly mají dost, rychlost je maketová.

Zvukáč a světla řeší modul Beier s nahraným origo motorem dumperu. Ještě musím zvýšit hlasitost, ale to je otázka převzorkování zvuků a neměl by to být problém.



Galerie ze stavby a začátku provozu

galerie na Rajčeti

© Michal Boček 2023